Lopen door de wolken - Reisverslag uit Puno, Peru van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu Lopen door de wolken - Reisverslag uit Puno, Peru van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu

Lopen door de wolken

Door: Thijs en Fianne

Blijf op de hoogte en volg Fianne

11 Oktober 2013 | Peru, Puno

We vinden het super leuk dat jullie onze blogs volgen en reacties geven!
De Machu Picchu tour..We hebben vier dagen de tocht gelopen door de bergen die de oude Inka´s ook hebben afgelegd. De Spanjaarden hebben tijdens de inquisitie deze heilige stad nooit ontdekt en het is daarom zeer uniek omdat de stad nog in zijn oude staat te bezoeken is.
Het begon om 06:00 uur ´s ochtends en jahoor ´kotsen in de bus´voor Fianne begon alweer. Gelukkig stopte deze bus wel op tijd zodat de berm wat extra pokon heeft gekregen. Tot zo ver kotsen part 2. De eerste dag zou de makkelijkste dag zijn, ze noemden de eerste dag ookwel ´Inka flat´ of ´Holiday´. Na zeven uur lopen waren we toch wel angstig voor de komende dagen, als dit al vakantie was, hoe zou de tweede dag dan worden? Ze hadden namelijk gewaarschuwd voor de tweede dag, dit zou vijf uur lang alleen maar klimmen zijn. Niet gewoon zoals je een trap oploopt, nee met losse stenen die allemaal verschillende formaten hebben. Dit bevorderd het lopen zegmaar.
De tenten, eten en gasfles werden gedragen door ´porters´. Dit zijn kleine arme Peruaantjes die met 25 kilo op hun rug de Machu Picchu oprennen. Pas waarneer wij klaar zijn met eten kunnen ze alles opruimen, vervolgens halen ze ons tijdens de wandeltocht weer in zodat ze de tenten weer opgebouwd hebben voordat we de volgende plek bereikt hebben. Echt respect, ik zou ze wel op de olympische spelen willen zien..We aten twee keer per dag warm eten, dit heb je ook nodig na al dat klimmen. Het smaakte heel lekker, verbasingwekkend.
Elke morgen werden we om 05:00 uur gewekt met coca-thee. Dit klinkt vrij vroeg en dat was het ook. Elke avond sliepen we wel rond 21:00 uur, gezellig met een Belgisch meisje Machteld in de tent. Op de plaatsen waar we sliepen waren geen douches en geen zit-wc´s. Nummer 1 moest buiten je tent en nummer 2 moest ergens in een vies hokje met een gat. Het ontbreken van de douche zorgde ervoor dat naarmate de dagen vorderden de luchtkwaliteit in de tent steeds aangenamer werd;)
De tweede dag zou het zwaarste zijn maar wellicht omdat we hier ons geestelijk op hebben voorbereid, ging het erg snel die dag. We zijn van 2300 meter boven zeeniveau naar 4000 meter gelopen. Bij elke vijf stappen die je zette moest je even uitrusten door het gebrek aan adem. Gelukkig was onze ademhaling snel weer normaal en hebben we de tour zo snel afgelegd dat we twee uur eerder binnen waren dan onze groepsgenootjes ( 2 bejaarden mannen;)). Omdat we op zo´n hoogte gingen kamperen, was het ´s nachts rond het vriespunt. Volledig ingepakt in thermokleren, sokken en handschoenen was het prima te doen.
De derde dag was een nare dag aangezien het bij het wakker worden regende! Gehuld in poncho´s hebben we de halve tour afgelegd, totaal hebben we 18 km gewandeld in 10 uur. Toen de lucht eenmaal opentrok was de omgeving zo bizar mooi! We liepen door de wolken, echt een vette ervaring. De bergen waren duizelingwekkend hoog en de natuur zo groen. Hier groeien orchideeën gewoon in het wild, Fati;)
De laatste dag was ´maar´ twee uur lopen naar de Machu Picchu. Door de spierpijn van de dagen ervoor gingen we net zo hard als de bejaarden mannen. We waren om 03:30 uur opgestaan zodat we de sunset zouden zien. Toen we aankwamen bleek het vooral bewolkt te zijn, maar volgens onze gids moesten even wachten en inderdaad..TADAAAAAAA BAM daar klaarden het op en was Machu Picchu te zien. Zo´n mooi moment en wat een euforie! Vervolgens zijn we afgedaald naar dit mooie einddoel en kregen we een rondleiding. De gids was helemaal in zijn nopjes op de MP, hij vertelde hoe de Inka´s vroeger konden zien welk seizoen was. Dit konden ze zien aan een bepaalde lichtinval door een specifiek afgemeten raam. Slimmerds. De gids was blij met Thijs, die kon met hem meepraten. Fianne had meer aangedacht voor de lama´s die bezoekers bespuugden wat de gids weer grote ogen bezorgde.
Na de rondleiding zijn we nog in de ´hot springs´ geweest. Dit zijn natuurlijke warmen baden. Alleen half Peru heeft geen douche thuis en zij kwamen naar de baden om hun wekelijkse wasritueel uit te voeren. Gelukkig stonken wij ook behoorlijk na 4 dagen geen douche te hebben gezien dus dat viel niet zo op;)
Na de MP hebben we een relax dagje ingepland: massage, nagels lakken (Thijs ook) en schoenen laten poetsen. Vervolgens zijn we de dag erna met de bus naar Puno gegaan. Gelukkig deze keer niet kotsen part 3 voor Fianne. Vanaf Puno hebben zijn we twee dagen naar de drijvende eilanden gegaan. We zijn op een drijvend eiland geweest, volledig gemaakt van riet en met 8 touwtjes werd het op zijn plaats gehouden. Er wonen 5 a 6 families op het eiland, erg primitief. Ze hadden geen douche of toilet maar wel een zonnecel voor de tv. First things first. Daarna zijn we met de boot verder gegaan naar een vast eiland. Hier kregen we met twee Amerikaanse dames een lokale familie toegewezen waar we gingen slapen. Onze kamer was ok, maar die van de dames was heel vies, had geen vloer en ze sliepen op een cementblok. Het eten was ook erg interessant, zes verschillende soorten aardappels, rubbere kaas en mais. Het hoogte punt was de party, in heuse traditionele kleren werden we verwacht. Foto´s zeggen meer over hoe belachelijk we eruit zagen. Maar dansen kunnen ze wel, dus lekker mee staan hossen. Helaas werd Thijs ´s nachts behoorlijk ziek. Wellicht heeft het eten Thijs ziek gemaakt. Het kan ook zijn dat de afwas werd gedaan in het water waar de moeder eerst haar voeten in had gewassen. Who knows. Eén van de Amerikaanse was een echte citygirl en had nog nooit gekampeerd. Zij was op het ergste voorbereid en heeft Thijs de hele dag met pillen, doekjes, warmtecellen voor zijn buikje en water proberen op te laten knappen. De volgende dag is Thijs op de boot gebleven en heeft Fianne het derde eiland ontdekt. Heerlijk vers gevangen vis gegeten, wat best fijn is na vele dagen pollo (kip).
Thijs is gelukkig aan het eind van de dag weer opgeknapt en morgen gaan we met een Iers stel opweg naar Bolivia! Buenes tardes La Paz!

Ps. De tas van Thijs was bijna net zo groot als die van de porters...15 kg de bergen op!

Ps. Geloof niet dat alle foto´s meewerken..Het zijn er maar liefst 25!

• 11 Oktober 2013 - 06:34

Norma:

zo,dat ziet er super vet uit! Wat een klim zeg. kon je niet een rugzak "aandoen" en fan bij zo'n mannetje op de rug springen....Okay...wel stoer dat jullie het hebben gelopen...straks thuis met de Nordic wandelstokken de Postbank op!!! Geniet maar van al het moois en geks...! Doegie xxx

• 11 Oktober 2013 - 10:07

Oma:

Wat is dat leuk opstaan vanmorgen, met de regen buiten, en jullie blog binnen!Ik heb genoten van dit reisverslag en de geweldige foto's! Dat ga ik straks en morgen en overmorgen nog eens bekijken.
    Jullie maken heel veel mee, dat moet een prachtige ervaring zijn. En je leert zo veel nieuwe mensen kennen, behalve dan het geweldige natuurschoon en de lokale bevolking, wat ook heel bijzonder moet zijn!
    Vandaag de reis naar Bolivia, weer nieuwe indrukken: kunnen jullie het allemaal nog aan?
    Tot de volgende keer, en veel liefs, oma

• 11 Oktober 2013 - 11:55

Wil:

meesterlijk!! wat een belevenissen. Dank weer voor jullie verslag en we zien uit naar het volgende!!

• 12 Oktober 2013 - 10:34

Frans En Nike:

Geweldig verslag; wat een belevenissen!

We vinden het zo leuk dat jullie er zo ontzettend veel uithalen. Zoveel ervaringen op verschillende vlakken. Dat is ook wel te zien aan de foto's; het glas is doorlopend minstens halfvol. Mega indrukwekkend landschap. Wij krijgen er ook wel zin in. Niet om als oude mannetjes achteraan te lopen natuurlijk. Maar er zijn ook wel andere mogelijkheden zag ik op internet.... Goed van jullie om de zware route te nemen en daar het meest aan over te houden. Zelfs de patiënten van mama leven mee. Leven op een drijvend eiland lijkt ons ook wel cool. Waren daar ook muggen? Lijkt trouwens niet dat de mensen daar nu veel verdienen aan het tourisme. Waren er ook panfluiters? Jammer dat Thijs even ziek is geweest. Maar natuurlijk weer prachtig dat je dan weer wordt geholpen door een Amerikaanse dame die zelf een hele nacht op een betonblok heeft geslapen. Een blije wereld voor Thijs.
    Zijn jullie over het titicacameer naar Bolivia gegaan?
    We wachten weer met spanning op het volgende verhaal

• 12 Oktober 2013 - 12:01

Oma:

Ik kan het niet laten, nog een reactie op jullie verslag en foto's te geven.
    De foto met de kleine peruaantjes, die jullie lasten droegen, deed me denken aan de verhalen van Opa, als hij in Nw. Guinea op tournee ging.Ze liepen dan ook door onherbergzame oorden, de jungle en de bergen, om zeer afgelegen dorpen te bereiken. Ook voor hen(dus de dokter en zijn helpers) waren er papoea's gecharterd, die maar al te graag een centje , en sigaretten(rokok) wilden verdienen, door hun lasten te dragen. Dat ging dan in grote blikken, net als bij jullie: tenten, eten en veel medicijnen natuurlijk. Ze waren soms weken onderweg, en al die tijd hoorden we niets van hen.Je snapt, hoe blij de kinderen en ik waren, als er een boodschapper kwam, die meldde, dat ze er weer aankwamen!
    Ik dacht, dat jullie dit wel leuk vonden. Veel plezier in Bolivia!

• 12 Oktober 2013 - 18:48

Trees:

Pfff dat was wel ff een hele klim, respect!!! Hoe was de terugtocht...., op de billen naar benee :)
    Prachtige foto's. Gelukkig dat Thijs niet lang ziek is geweest, hopelijk blijft dat bij part 1.
    Nu zitten jullie in La Paz een dag of 2 en dan weer door.
    Geweldig dat jullie zulke leuke mensen treffen en daar gezellig mee optrekken.
    Op naar de volgende reisbestemming en net als de andere volgers erg benieuwd naar het volgende verhaal en foto's!
    Liefs mams xxx

• 16 Oktober 2013 - 08:19

Mandy :

Heyy Thijs & Fianne!

Wat geweldig weer om jullie belevenissen te lezen, gaaf hoor wat jullie allemaal meemaken.
    En respect voor fianne die zo vroeg uit bed gaat haha!!! In nederland dus nooit meer te laat als we sochtends afspreken!!??!!! haha!
    Foto's zien er ook onwijs vet uit. Nou veel plezier nog en ik wacht af tot het volgende verhaalt.

Groetjes!

• 16 Oktober 2013 - 15:12

Heleen De Jong:

wat een prachtige verhalen, belevenissen en foto's, heel erg leuk om te lezen! geniet lekker verder!
    liefs Heleen

• 21 Oktober 2013 - 12:40

Sarah :

Hallow!!
    Hier weer een verlaat berichtje van moi.
    Wat een verhalen!! En wat een zware tocht, SPIERONNN! Pijn auw auw.
    En met een belgisch meisje in de tent? Lekker knussie. De droom van Thijs?
    Dat bad!!! Aaaa bah bah ulg bleg stink.
    Nu ga ik snel door naar jullie volgende verhaal! xxx