Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

Door: Fianne en Thijs

Blijf op de hoogte en volg Fianne

07 November 2013 | Brazilië, São Paulo

Het allerlaatste verslag alweer, morgen gaan we naar huis. Aan de ene kant willen we graag nog hier blijven, er is nog zoveel meer te ontdekken! Aan de andere kant vinden we het ook weer fijn om iedereen te zien en hollandse maaltijden te eten (Thijs: hollandse kaas). We hebben van al jullie reacties genoten, bedankt daarvoor!
Waar waren we gebleven..Vanuit Bonito waar we gesnorkeld hadden zijn we met een 17 uur durende bustrip naar Foz du Iguacu gereden. Hier zijn werelds grootste watervallen en dat moesten we natuurlijk even controleren. Het was erg indrukwekkend om te zien en vooral om te horen. Het vallen van het water gaf een enorm geluid. Het brengt ook enorm veel kracht met zich mee, 90% van Paraguay en 15% van Brazilië wordt voorzien van stroom door deze watervallen. We konden met een brug dichtbij de watervallen komen, daarna hoefden we niet meer te douchen. Rondom de watervallen liepen allemaal redelijk tamme neusberen rond, dus Thijs had weer zijn moment met Ebbie.
De stad zelf was erg modern net als de meeste steden hier in Brazilië. Tevens ook erg prijzig waardoor we vaak zelf gekookt hebben. Gezond eten is ook erg fijn, zeker omdat we een busreis van 24 (!) uur voor de boeg hadden. Deze busreis heeft ons naar Rio de Janeiro gebracht. Onderweg stopte de bus vier keer zodat je wat eten kon kopen. Er was een aardige medepassagier die ons telkens van verse jus en fruit voorzag :) De mensen zijn trouwens ontzettend aardig en sommige spreken zelfs Engels. Al zijn we beregoed geworden in praten in gebaren dus wie durft het aan om een potje hints te spelen..?
In Rio de Janeiro hebben we een heuse sloppenwijk (ook wel favala´s genoemd) tour gedaan. Met een gids liepen we door de kleine straatjes, om je heen ligt overal afval en de geur is niet al te best. Je moet het trouwens wel met een gids bezoeken want anders poffen ze gewoon neer. We willen toch wel graag blijven leven dus braaf achter de gids gebleven. De huisjes zelf zijn allemaal wel netjes van binnen, tuurlijk voorzien van tv. Maar de constructie van de huizen was wel slecht, sommige huizen steunden maar op een paar pilaren. Bij aardbevingen konden hele rijen huizen verdwijnen.
De overheid heeft aan het begin van de wijk een zwembad en speelplaats gebouwd, hier mogen de kinderen gratis gebruik van maken als ze naar school gaan. Opzich erg goed natuurlijk, al is de andere kant van het verhaal dat ze ook vele mensen zomaar vermoorden of laten verdwijnen omdat ze van de wijken af willen. Behoorlijk dubieus dus. Mogelijke banen in de sloppenwijken zijn: drugsdealer, frisdrankblikjes stampen (foto) of gewoon in het centrum gaan werken.
De volgende dag in Rio zijn we naar het grote Jezus beeld geweest. We hebben hier twee uur in de rij gestaan om het te kunnen zien, dat was wat minder. Wellicht kwam het door de vele Justin Bieber fans die voor zijn concert die avond ook even naar Jezus wilden om te bidden. Naast het gewone stenen beeld wat grijs en groot is, hadden we wel een super uitzicht. Je kunt de hele stad bewonderen. Rio wordt gescheiden door verschillende bergen dus nu zag je de gehele stad. Fianne zag een mooie rijbaan met hindernissen...
´s Avonds met twee Duitsers en een Fin het uitgaansleven van Rio gaan verkennen. Veel live muziek en mensen die wel kunnen dansen. Na vijf caipirinha´s begonnen we ook een soort ritmegevoel in de heupen te krijgen. Inspiratie opgedaan voor thuis:) We voelden er ons heel veilig en hebben ons zeer goed vermaakt :)
Natuurlijk konden we aan het strand liggen op de Copacabana niet overslaan. Tevens was het fijn om rustig wakker te worden na het uitgaan. De liedjes over de Copacabana en Rio de Janeiro zijn meerdere malen in ons hoofd gaan zitten. Als je op het strand ligt komen er gehele marktkramen voorbij met producten die je kan kopen. Van bikini´s tot oorbellen, je zal het maar vergeten zijn. Het schreeuwen om je producten aan te bieden schijnt erbij te horen.
Na vier dagen in Rio zijn we met de bus naar Paraty gegaan. Dit was slechts 4,5 uur met de bus, appeltje eitje. We hadden een fantastisch hostel aan het strand. Het ontbijt was dus ook met de voeten in het zand, heerlijk! Een tegenvaller was wel dat het weer. Geen 30 plus met zon maar 21 graden met af en toe regenbui. Wellicht is dit ook verstandig geweest want anders wilde Fianne nooit meer weg uit Paraty;) Het is namelijk een klein paradijs, fantastisch mooie stranden. We geloofden nooit dat die stranden op posters echt bestonden maar het is waar! Hagelwit zand met azuur blauwe zee en on- en bewoonde eilanden. Nog even sparen en wie weet kunnen we ook ooit zo´n klein eilandje kopen. We hebben een boottour gedaan langs vier van de eilandjes en heerlijke lunch op de boot gehad.
Paraty als stadje is ook erg mooi, haventje met bootjes, wegen met hobbelige stenen en soms vol gelopen straten met water. De regenlaarzen verkoop zal hier goed lopen. Helaas moesten we van dit paradijs afscheid nemen want we moeten alweer bijna terug naar Nederland..De laatste twee dagen zijn we in São Paulo. Weer zo´n mega grote stad met 11 miljoen inwoners. Hier hebben we getracht soeveniers te vinden maar we vonden alleen maar Chinese rommel. Dus jullie hoeven je niet te verheugen op souveniers;) Brazilië is een enorm land en we willen graag nog meer ervan zien de volgende keer.
Tot snel in het koude Nederland!! Kiss!

• 07 November 2013 - 21:43

Trees:

Maar heel gauw een baan vinden en dan kunnen jullie een volgende reisdroom waar maken ;)
    Weer genoten van jullie verhaal, belevenissen en foto's.
    Heerlijk om jullie weer snel te zien en nog meer verhalen te horen...!
    Tot gauw en een hele goeie terugreis!!!
    Liefs mamsie

• 07 November 2013 - 21:48

Renske En Frans :

Heel leuk verslag. Hebben echt even weer meegenoten. En weer bijzondere foto's. En natuurlijk nog een rugzak vol verhalen. Dat hebben we veel liever dan rommelsouveniertjes.
    Op naar de laatste dag en tot ziens in de Hollandse herfst!
    Liefs P&M

• 07 November 2013 - 22:00

Maja:

Hoi Fiet en Thijs!

Ik heb jullie verslagen ook met plezier gelezen! Wat een reis :D hele mooie foto's!
    Helaas dat 't al bijna voorbij is voor jullie.
    Het is idd koud en nat in NL, bah! Dus nog even lekker genieten daar.

Tot snel! xxx Maja

• 07 November 2013 - 22:52

Ulbe En Ellen:

Hoi Thijs en Fianne,
    Wat een geweldig reisavontuur hebben jullie beleefd. Leuk om al jullie verhalen te lezen. Wat een verschillen per land. En wat een mooie foto's. Nog een goede terugreis toegewenst.
    Groetjes, Ulbe en Ellen

• 07 November 2013 - 22:58

Wil:

Wat een belevenissen!
    voorspoedige terugreis en tot gauw!!!

• 08 November 2013 - 01:52

Norma:

Jemigdepemig. voor het gevoel zijn die 2 maanden voorbij gevlogen...hier is alles gewoon voorbij gevlogen terwijl jullie super veel hebben gezien en meegemaakt....een heel andere kant van de wereld gezien..zo totaal anders dan ons Europaatje... geweldig dat jullie dit hebben gedaan...de impressies van zo'n reis kan niemand je ooit afnemen..vast onvergetelijke indrukken!!!
    Straks nog even met kramp in het vliegtuig...en dan...nederland...tot gauw...tot bij de kaas en de brownies!!! xxx Norma

• 08 November 2013 - 11:56

Oma:

Wat heb ik genoten van al jullie verslagen! En wat ben ik blij, dat jullie bijna weer thuis zijn.
    De 2 maanden zijn omgevlogen, maar zoals Renske en Frans zeggen: de rugzak vol verhalen komt mee naar huis! We moeten maar eens een familie-avond organiseren, want jullie hebben vast nog veel meer foto's.
    Daar geniet ik steeds zo van, jullie zijn aardig fotogeniek!
    Nou, tot de big kisses werkelijkheid zijn geworden: goede reis en veel liefs,
    Oma

• 08 November 2013 - 18:53

Peter En Esther:

Helemaal geweldig jullie vakantie. Fijn zoals je ons meeneemt in de verslagen. En bijzondere, mooie en sprekende foto's. Dit is een foto-avond waard. De regen van Brazilië is ook in Nederland aanwezig, de temperatuur is echter maar 10 graden. Wij verheugen ons op jullie mooie verhalen, foto's en in gezondheid terug te zien. Goede reis terug en tot spoedig.
    Lieve kussen en knuffels. Peter en Esther

• 09 November 2013 - 01:11

Mijn Naam Is: Joran:

Hee leute,

Het klinkt weer allemaal fantastisch!!
    Voor jullie thuiskomst is geregeld voor Thijs:
    8,5 kg 14 maanden gerijpte oud Amsterdamse kaas
    Met 1 liter mosterd-vijgen dipsaus!
    Voor Fianne, overschrijvingsformulier van je auto,
    Want we zijn er over uit dat voortaan prima met de bus kan reizen!

Tot heel snel!

Kus broertje