Ola Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu Ola Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu

Ola Peru

Blijf op de hoogte en volg Fianne

29 September 2013 | Peru, Cuzco

Weer een verslag van Thais en Fiona uit Peru!
We zijn 23 september aangekomen in Lima. Na Cuba was het een behoorlijke shock. In Lima was het behoorlijk mistig (elke dag!), het stonk en er waren beste wel vage mensen. Wel logisch dat de mensen er niet gelukkig uitzagen als de zon er al zeker 6 maanden niet heeft geschenen. Dus we voelden ons de eerste dagen niet echt thuis. We zijn er maar 2 dagen gebleven, beetje de stad bekeken. Er waren heus ook wel mooie delen zoals het uitzicht op de kust. Maar gauw dus weer door, we waren getipt dat we naar Huacuchina moesten. Hier kun je namelijk sandboarden en daar schijnt de zon wel! Aangekomen in het dorpje, gemiddeld 5 huizen groot, scheen de zon inderdaad. Holladijee!
De omgeving hier is apart, overal om je heen zijn namelijk zandbergen. In de vallei van deze bergen is ons hostal Banana, waar we zelfs een mini zwembad hebben. ´s Middags zijn we eerst met de sandbuggy door de zandduinen wezen scheuren, zo leuk! Het was een soort achtbaan, je gaat met de buggy steil de berg op en daarna met kriebels in je buik weer naar beneden. Wind in de haren, zand in de ogen en lekker gillen. Halverwege stopte de buggy en toen konden we sandboarden. Gezien onze snowboarden kunsten niet ver rijken, zijn we op het board gaan liggen. Dat was ook echt super vet, lekker zandhappen en keihard de berg af. De bergen werden wel steeds hoger, maar terug kon je niet. Lekker uit je comfort zone:)
Op het bussation in Lima hadden we een Amerikaan, Rob, ontmoet. Hij woont nu al 2 jaar in Peru en weet dus veel van het land. De ontmoeting ging wel wat vreemd, hij wilde namelijk geld lenen voor de bus. In het begin vertrouwde we het niet echt, who the fuck is he, maar na een tijdje kletsen hebben we hem toch geld geleend (Domme Nederlanders?!, nee vertrouwen in de mens;)) Als dank voor onze hulp zou hij ons de volgende dag rondleiden met zijn caravan. De volgende dag toch een beetje met geknepen billetjes gewacht, je weet nooit of hij wel komt. Maar tadaa daar was hij met zijn zus en we hebben een super toffe dag gehad. Met zijn caravan zijn we naar Paracas gereden waar het mooie deel van Peru te zien was. De omgeving is namelijk behoorlijk hetzelfde, overal bruin/rood zand met rotsen. Als je dat veel uren achter elkaar hebt gezien, verveelt het wel een beetje. Dus het was een verademing om een mooie kust te zien. Er zwommen dolfijnen, zeeleeuwen en pinquins in de zee waar we waren. We hebben een echte Peruaanse vis gegeten, een soort rauwe vis zoals Sushi maar dan smaakvoller. Het was klaar gemaakt in een salsa van lemon, kruiden en zout wat een bijzonder lekker smaak gaf. Ook wat onbekende fruitsoorten gegeten, zoals een bal die eruit zag als een appel maar dan met rode strepen zoals een zebra. Het smaakte naar cantalope meloen, jamjam!
Na deze bijzondere dag met Rob en Ashley wilde we de nachtbus nemen naar Arequipa. Eenmaal bij het busstation aangekomen bleken er komende 2 dagen geen bussen te rijden naar Arequipa vanwege demononstraties! GRRRR “•$%%&/(())&%$•” >Oke, we snappen best dat ze demonstreren omdat ze hier 12 uur per dag moeten werken ipv van 8 uur. Maar de hoeven toch niet de bussen te bekogelen..We konden een uur later voor dezelfde prijs naar Cusco, dat hebben we maar gedaan. Dit was 18 uur met de bus en een helse tocht. Fianne is best vaak wagenziek en jahoor in deze 18 uur was er een logische kans dat ze ziek werd, zeker ook gezien de miljoenen haarspelt bochten...Halverwege de tour heeft ze op trap van de bus gekotst, de reistabletjes tegen wagenziekte kwamen gewoon retour. De rest van de details zal ik je besparen..Je zou wellicht denken, waarom op de trap..De wc in de bus was zo ontzettend smerig (iemand had al gekotst in de wasbak, overal poep, ieeehll) dat je dan nog zieker zou worden van de geur en smerigheid. Na de 18 uur hebben we gezworen met een betere busmaatschappij te gaan, wat een ellende. Het enige fijne aan de bustocht was dat we niet van een cliff zijn afgereden, yeah! Onderweg zag je genoeg kruisjes staan waar het wel mis is gegaan, dus lucky us;)
Eenmaal op het vaste land in Cusco voelden we ons wat beter. Cusco is wel een mooie oude stad, netjes en georganiseerd. We zitten in een fijn hostel (met warm water in de douche) en pizza uit de steenoven. Simpele dingen kunnen een mens gelukkig maken:) We zullen hier nu blijven tot 3 oktober, dan hebben we de Incatour en tevens Fianne´s verjaardag. Dat moet dolle pret worden in de tent.....
Adio amigo´s! X
Ps. Onze spaanse taal reikt al zeker verder dan 10 woorden, zeer trots zijn we hier op..
Ps. Elke dag drinken we heerlijke fruitsapje (kosten gemiddeld € 1,00 voor een halve liter).We waren de sapjes aan het drinken naast de slagerij waar de geitenkoppen ons aankeken, maar het smaakt er heus niet minder om..
Ps. Alle spel- en grammaticafouten willen we opdragen aan de dyslectie.

• 30 September 2013 - 09:04

Mandy:

Heyyy Fianne & Thijs!

Leuk jullie verhaal weer te lezen, wat een avonturen!
    Jullie zien er op de foto goed uit hoor!

Groetjes & have fun xx

• 30 September 2013 - 10:59

Trees:

Hahaha, moeilijke namen hebben jullie voor de butenlanders.....!
    Wat een kleurrijke bevolking, daar wordt je al helemaal vrolijk van :D
    Jammer dat de reistabletjes niet genoeg werkten...., volgende rit maar voldoende zakjes meenemen.
    Wat een gaaf autootje om door het zand te racen en jullie hadden nog wel een 'echt board'... in Australië had ik een zeg maar achterkant van een kledingkast, een beetje buigzaam. zodat je hem van voren kon optillen en lekker naar beneden kon roetschen....
    Ga maar lekker alpaca's knuffelen en van de omgeving genieten, voordat de grote Inca tour komt.
    Ben alweer benieuwd naar de volgende foto's :D
    We houden contact.
    Doeidoei knuf knuf xxx
    Mamsie

• 30 September 2013 - 12:21

Sarah :

Ha!!
    Nu pas jullie eerste mooie verhaal gelezen en foto's bekeken, op naar jullie tweede verhaal om te lezen!
    ps. mooie derde ps hahahha

• 30 September 2013 - 12:25

Sarah :

Ow, shit, ik lees het verkeerd om! ik ga nu aan jullie eerste verhaal beginnen. Jezus wat een varken.
    Ik snapte al niet waarom ik van de week van je hoorde dat je ging sandboarden en nu zou lezen dat dat al een tijdje geleden was en dat Cuba jullie tweede verhaal was, daar waren jullie begonnen! snappen jullie het nog? ik niet! hahahah!

• 30 September 2013 - 14:23

Oma:

Wat een verrassing op de vroege maandagmorgen. Het doet me goed, jullie zo vrolijk te zien.De foto's zijn ook prachtig, echt de kleuren van het land.(met die taal-en spellingsfouten valt het best mee, hoor Thijs, leuk dat je die aan de dyslexie opdraagt)
    Ik verheug me al op het volgende verslag, met knuffels van Oma

• 30 September 2013 - 21:31

Frans En Renske:

Fijn om weer wat te horen!
    Aan de foto's te zien hebben jullie het erg naar je zin en laat je je niet uit het veld slaan. Simpele dingen en vertrouwen. Maar de busrit is toch wel een beetje een griezelverhaal. moet er waarschijnlijk aan gaan wennen. van Cusco naar Arequipa zal ook wel zo'n 18 uur zijn. Of hoeven jullie dat niet meer te zien? En de Arequipa Canyon? We zijn erg benieuwd naar de Inca tour!
    Kunnen haast niet wachten op het volgende verslag.
    Liefs P&M

• 01 Oktober 2013 - 10:48

Stephanie:

Hoi Thijs en Fianne!

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben!
    Maar die busreis! Ik snap helemaal hoe je je voelt sis, want daar heb ik ook altijd last van!
    Heel erg veel plezier nog! Geniet er lekker van!
    Ik ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal!

Liefs Stephanie

• 03 Oktober 2013 - 09:46

Suus:

Super leuk om jullie verhalen te lezen!
    Ga vooral door met schrijven!! ;)

Ow en fiet een hele fijne verjaardag vandaag!!
    Gefeliciteerd!

Groetjes Suus