Zout, zout, zout..peper? - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu Zout, zout, zout..peper? - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Fianne Imminga - WaarBenJij.nu

Zout, zout, zout..peper?

Door: Thijs en Fianne

Blijf op de hoogte en volg Fianne

18 Oktober 2013 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Inmiddels zijn we in Bolivia aangekomen, in La Paz zijn we gestart. De grensovergang verliep soepel, weer een stempel erbij in het paspoort. In La Paz zijn we drie dagen geweest, hier hebben we vooral zo min mogelijk gedaan. Het hostel waar we zaten was wel heel relaxed, heerlijk in de hangmatten uit de e-reader lezen. Het begon ook wat vervelend want nergens konden we pinnen, ook niet met de creditcard. Tien verschillende banken geprobeerd, allemaal niet geaccepteerd. Bank overvallen was geen optie gezien de bewakers hier pistolen dragen waarbij in één shot half Bolivia mee wordt uitgemoord. Uiteindelijk de ING gebeld a € 40,- en toen konden we met een speciale code geld ophalen bij een bank. Als een special agent hebben we de koffer met geld opgehaald. Mission completed.
La Paz is een grote chaotische stad met veel smog. We hebben een gave rondleiding gekregen van een Boliviaan. We hadden een groep van ongeveer 25 backpackers waarvan de helft ongeveer Nederlands was. Zal wel komen omdat de tour gratis was...We liepen langs de gevangenis ´San Pedro´. De gids vertelde dat er verschillende groepen gevangenen zijn. De rijkste groep gevangenen hebben het erg goed, ze hebben een flatscreen, jacuzzi en gaan met de bewakers vaak in de kroeg zuipen. De families wonen ook in de gevangenis, de kinderen gaan tegenover de gevangenis naar school. Ontsnappen is ook super makkelijk, maar dat doen ze niet want ze zijn erg blij met alle vrijheid die ze hebben. Mocht er toch een gevangene ontsnappen en hij wordt weer opgepakt, dan vermoorden andere gevangenen hem want ontsnappen is not done. In de gevangenis zijn ook gewoon winkels die de vrouwen van de gevangenen runnen. Verder is er in La Paz een heuse ´heksenmarkt´. Hier kun je allerlei snuisterijen kopen. Mocht je bijvoorbeeld een vrouw willen versieren dan koop je wat poeder, strooi je dat ongezien over haar heen en ze zal je de hele avond volgen. Pas wel op dat je het niet perongeluk over een vriend gooit. Het zal vast werken. Boven elke winkel hangen dode lama baby´s, die kun je kopen als je van plan bent en huis te gaan bouwen. Je begraaft de lama baby onder de vloer en je zult zien dat je super gelukkig wordt. Tip voor thuis! Dit geluk draaft erg ver door aangezien dat er ook zwervers onder flatgebouwen begraven worden. Flatgebouwen kunnen het namelijk niet alleen af met een babylama, daar moeten grotere offers voor gebracht worden.
Na drie dagen La Paz door met de nachtbus naar Uyuni, dit is het dorpje wat bij de zoutvlaktes ligt. We hebben een dagtour over de zoutvlaktes gemaakt, wat gaaf was dat! Eerst kwamen we langs een oude trein, hier konden we even spelen. Vervolgens door met de jeep naar het echte zout. Een bizare omgeving, overal om je heen zie je wit. Het voelt een beetje als sneeuw, het knispert onder je voeten. De zon is er heel fel, zonder zonnebril kan je ook blind worden. De eeuwige witte massa zorgt voor adembenemende uitzichten. Af en toe kom je een berg tegen met cactussen maar verder is het wit. We hebben een autoservice lunch gekregen, lekker uit de achterbak happen. Peper ontbrak bij de lunch. Het allermooiste was de sunset, tegen 18:30 uur kleurde de gehele zoutvlakte eindeloos paars, rood, oranje en geel. Geen foto´s kunnen de schoonheid hiervan in beeld brengen, al hebben we wel een poging gedaan. Het was echt een vette ervaring!
Vervolgens zijn we door gegaan naar Sucre, dit is de hoofdstad van Bolivia en tevens de eerste stad die bevrijd is door Simon Bolivar. Bolivar – Bolivia, het kan geen toeval zijn. In Sucre zijn alle huizen wit, het wordt ook wel de witte stad genoemd. Het is een hele nette en schone stad met parken, mooie kerken en veel studenten. Elke dag op de markt een lekker fruitsapje drinken voor € 0,30. Bolivia is een stuk goedkoper dan Peru. Voor het eerste knappe Bolivianen gezien! De meeste Bolivianen zijn vrij tot heel dik, klein en grof gebouwd. Maar lief zijn ze zeker, ze zijn zeer behulpzaam en gastvrijer dan de Peruanen. Onze tijd in Bolivia is ons dus uitstekend bevallen!
Met het vliegtuig zijn we nu aanbeland in Santa Cruz. Hier blijven we drie dagen om vervolgens per trein naar Brazilië te reizen. Tot de volgende wifi-knoop, Love!

Ps. De eerste 5 foto´s horen nog bij te vorige verslag, die wilde er niet meer bij.

• 18 Oktober 2013 - 23:43

Roos:

Leuk! Ik volg jullie stiekem al de hele tijd hoor, stilletjes genieten. Heel fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Is dit stukje toevallig grotendeels door Thijs geschreven ? Hoor hem het al vertellen :)

• 19 Oktober 2013 - 00:02

Trees:

Wow, wat een prachtige foto's!!! Zeer bijzonder die zoutvlakte, lijkt wel een sneeuwvlakte...
    Mooi verhaal weer, toch wel geweldig om al deze landen te ontdekken, blijf genieten!!!
    Liefs en veel plezier maar weer :D
    Mams

• 19 Oktober 2013 - 01:39

Norma:

Wow, wat een prachtige foto's!!! Zeer bijzon.....O nee, dat de Trees haar tekst, ze is duidelijk onder de indruk...en kan het niet vaak genoeg zeggen ;-)
    Maar idd erg leuk...wil als jullie terug zijn graag foto's zien...of wat dacht je van een ouderwetse dia-avond....misschien ligt er nog zo'n apparaat bij iemand op zolder.(Molenbeke?)
    10-11 is gereserveerd...gezellie, kunnen jullie je verhalen kwijt onder het genot van een flink stuk brownie....
    Goed gaan...!!!! xx
    Norma

• 19 Oktober 2013 - 19:47

Oma:

Wat een leuke foto's! En wat zien en lezen wij nu veel over die vreemde landen , waar je eigenlijk zo weinig over weet.
    Maar nu zijn je kleinkinderen er, en dan komt het veel directer binnen!
    de tijd, dat jullie weg zijn, vliegt voorbij, is dat voor jullie ook zo?
    Over 3 weken staan jullie al weer op Schiphol, ik zou zeggen: geniet van deze laatste weken, het zal een tijd duren, voor je weer zoiets kunt doen!
    Knuffel, Oma

• 20 Oktober 2013 - 12:57

Frens En Renske :

Weer een prachtig verhaal en indrukwekkende en leuke fotos. Wat een immensheid overal!
    Prachtig omdat allemaal in het echt te kunnen zien en meemaken. Die vergane trein is ook echt geweldig. Die heeft vast nooit last gehad van blaadjes op de rails. Zo te lezen valt het met de gevaarlijkheid ook allemaal wel mee. En dan straks het grootste land nog. Is hier bijna nooit in het nieuws terwijl het wel zo groot en bevolkt is als Europa. We zijn weer heel benieuwd naar de verhalen.
    Liefs P&M

• 20 Oktober 2013 - 20:07

Mandy :

Leuk om weer te lezen :) veel plezier nog xxx

• 21 Oktober 2013 - 12:52

Sarah :

Ahwww... dit vind ik wel zielig hoor, die arme diertjes! En maar heh, gaan ze bij flats echt zwervers verstoppen? Wat een gekke tradities hebben bepaalde werelddelel toch! En die gevangenis, corruptie maar wat een grap! Haha.
    Die foto's!! hahahaha met die laars!
    En die waarbij thijs een kus geeft vind ik toch wel een optie voor de trouwkaart.. ja. wheoeoehoeaa
    xxx

• 21 Oktober 2013 - 18:36

Moniek:

Hoi Thijs en Fianne,

Super leuk om jullie reisverslagen te lezen...het begint bij Misja en mij ook weer te kriebelen om op "ontdekking" te gaan. Als ik het vergelijk met Costa Rica is Zuid-Amerika een stuk minder ontwikkeld/armer dan Midden-Amerika. Moeten jullie ooit maar eens gaan vergelijken.
    Ik ben het met de bovenstaande reactie eens: "mooie foto voor trouwfoto". (of wordt dat de verassing voor het thuisfront?)
    Ga nu nog maar lekker genieten en blijf ons verblijden met de reisverslagen.
    Groetjes, Moniek
    PS. Leuke poncho en mutsje meegenomen als souvenir?

• 22 Oktober 2013 - 19:16

Maaike:

Ook ik kijk natuurlijk stiekem mee. Wat een geweldig avontuur beleven jullie.
    Leuk al die foto's die het verhaal compleet maken.
    Thijs:van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je 27ste zal je nog lang herinneren.
    Groetjes en wees voorzichtig maar geniet volop.

• 23 Oktober 2013 - 11:35

Heleen:

mooie verhalen en geweldige foto's, en fiet ik zie ook nog een aantal streetdance bewegingen van lang, lang geleden!! haha! geniet lekker!!

• 31 Oktober 2013 - 23:06

Jaap Imminga:

Geweldig. Ik wil weer terug!

Uit het verslag maak ik op dat jullie alles maximaal doen. Respect voor alle nachtbussen die jullie nemen. Vast en zeker al angstige momenten in meegemaakt?!

Hebben jullie die eilandjes midden op de zoutvlakte ook nog bezocht? De foto's zijn in ieder geval kunstzinnige hoogstandjes geworden. Denk dat jullie een aardige muur kunnen gaan reserveren voor al die foto's.

Geniet er nog flink van en hasta luego!

Gr Jaap en Nienke